samruohola

Ehtoollisyhteys, päästöavain, sideavain

Kirkossa messuissa keskitytään yleensä muihin asioihin kuin seuraavaan aiheeseen. Ehtoollinen on tarkoitettu nimenomaan lohdutukseksi ja turvaksi. Tarvitsemme ehtoollista ja messua! On kyse syntien sovituksesta. Ehtoolliselle pitää voida uskaltaa tulla. Sitä ja siis syntien sovitusta me kaikkein eniten tarvitsemme koko maailmassa ja iankaikkisuutta ajatellen. Mietin kuitenkin myös seuraavaa asiaa.

On seuraavanlaisia mielipiteitä: väärien profeettojen väärät opetukset todetaan vääriksi, eikä heitä päästetä toimittamaan messuja, mutta ehtoollinen silti jaettaisiin myös heille (väärille profeetoille).

Sideavain kuitenkin tarkoittaa sitä, että on mahdollista myös sulkea ehtoolliselta. Harvoinhan sellaisia tilanteita käytännössä tulee vastaan seurakunnissa. Näin varmaankin on.

Minulla on käsitys, että ensimmäisinä vuosisatoina kirkossa oltiin joissakin asioissa liian tiukkojakin. Vainojen keskellä Jeesuksen kieltäneitä saatettiin sulkea ehtoolliselta pitkäksi ajaksi vainojen jälkeen. Pietari kielsi Jeesuksen kolmesti yhden yön aikana, ja Jeesus antoi hänelle anteeksi (heti).

Jeesus antoi taivaan valtakunnan avaimet varsinkin apostoleille, ja sitä myötä apostolisen viran haltijoille eli pastoreille. Päästöavainta käytetään jokaisessa messussa ja se on valtavan suureksi lohdutukseksi.

Jos on päästöavain, niin on olemassa myös sideavain.

Silloin, kun Nikean uskontunnustus muodostettiin, siitä tuli standardi, jonka mukaan ehtoollisyhteys muodostui kirkkojen välille. Ehtoollisyhteys rikkoutui esimerkiksi, jos joku torjui Nikean uskontunnustuksen. "Sekaoppisten" (heterodoksien) kanssa ei ollut ehtoollisyhteyttä. Uskonpuhdistuksen aikana reformoiduista esimerkiksi Zwingliä koskien ehtoollisyhteyttä ei ollut. (Klemet I Preus, Fire and the Staff, sivut 258-274, "Closed Communion")

Teuvo Huhtinen on viitannut vuonna 1997 (STI:ssä) side- ja päästöavaimeen liittyvässä luennossaan mm. seuraavaan tunnustuskirjojen kohtaan: “Schmalk 9: Oikea kristillinen panna, se, ettei uppiniskaisia julkisyntisiä päästetä ehtoolliselle eikä muuhun seurakuntayhteyteen, ennen kuin parantavat itsensä ja karttavat syntiä."
https://sti.fi/luennot/files/th181197.html

Svebiliuksen katekismuksessa viitataan mm. “pikkupannaan”.

Seuraavan mainitsen ihan vain historiassa tapahtuneena yksityiskohtana: Alkukirkossa ehtoollisyhteys saatettiin muodostaa tai katkaista myös piispojen välillä. (W. Elert, "Ehtoollinen ja kirkollinen yhteys varhaiskirkossa", sivu 140.)

Yhdysvalloissa liberaalin naispappeuskirkon (ELCA) ja Missouri-synodin välillä ei ole ehtoollisyhteyttä. (K. Preus.)

Jyviä ja akanoita ei saa ruveta lajittelemaan. Näin Raamatussa on kirjoitettu.

Kristitty, jolla on sama tunnustus, kuuluu samaan yhteiseen ehtoollispöytään. Hän voi kuulua myös toiseen seurakuntien verkostoon. Ykseyteen tulisi pyrkiä, samaan tunnustukseen, joka pohjautuu Raamatun sanaan. Ei tarvitse olla “superurheilija”, vaan kaikkien tulisi voida uskaltaa tulla mukaan.

Esimerkiksi Lähetyshiippakunnan ja vaikkapa SLEY:n kannattaa yrittää kannustaa toisiaan. Tietysti kaikesta pitäisi voida puhua.

Olemme turmeltuneen luontomme osalta kaikki läpeensä syntisiä, koko ajan ja joka päivä: syntisiä ja vanhurskaita yhtä aikaa. Syntinen luetaan vanhurskaaksi. Laki syyttää (syystä) ja ristin työn kautta on tullut syntien sovitus.

Päästöavainta tulisi käyttää välittömästi heti, kun väärä profeetta (tms.) sanoo opettaneensa väärin. Kaikki tarvitsemme armoa ja armahdusta, syntien sovitusta, ja sitä kautta hyväksyntää (Jumalan silmissä ja seurakunnassa). Sydämemme huutaa armahdusta!

Messussa yleensä keskitytään siihen, mikä antaa rauhan sielulle, pelastusvarmuuteen. Ihmisiä nimenomaan kutsutaan messuun ja ehtoolliselle, ei sieltä pois. Jumala tahtoo ihmisten tulevan. Pyhä Henki ja seurakunta kutsuvat kaikkia: Tule! Tule Herra Jeesus! Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi. (Ilm. 22.)

Samuli Ruohola

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset